Barion Pixel

HELKA Kör

(15 KM)

Ismertető

Összefoglaló: A leghíresebb balatoni monda emblematikus alakja, a mesebeli szépségű Helka ihlette a Tihanyi-félszigetet keresztbe-kasul behálózó túránkat. A Helka Kör 15 km-es távja a térképre szív alakot rajzolva fűzi fel a földnyelv páratlan látnivalóit a Tihanyi apátságtól kezdve a Belső-tavon és az Aranyház Gejzírkúpon át, a magaslatok és az Őrtorony-kilátó nyújtotta lebilincselő panorámán keresztül egészen a Barátlakások titokzatos romjaiig.

Díjazás:
🥇 Természetbarát, hűtőmágnesként is használható érem. A különböző túráinkról gyűjtött érmek egy külön megvásárolható, fantáziatérképpel illusztrált éremtartó dicsőségfalba illeszthetők.
🍾 Kedvezmények a túra céljában lévő Kotyogós Kávéterasz Tihany-ban: 10% minden étel és ital árából. Nyitvatartási időben a befutóérem itt átvehető.

További tudnivalók

✅ Érintőpontok igazolása: GeoGo nevű webalkalmazással (tehát nem az útvonalon elhelyezett QR-kódok beolvasásával).
➕ Túra hozzáadása GeoGo-hoz (ellenőrzőkód birtokában): itt (15 km)
🌄 Főbb látnivalók: Belső-tó, Aranyház-gejzírkúp, Átjáró-kúp, Kalapos-kúp, Gejzír-mező, Borzvár, Sobri Jóska-barlang, Csúcs-hegy, Őrtorony kilátó, Külső-tó, levendulamezők, Barátlakások, Ciprián-forrás, Tihany hajóállomás, Tihanyi Bencés Apátság
 Vízvételi lehetőségek: a rajtnál a Kotyogós Kávéterasz Tihanynál; Ciprián-forrás (11,7 km-nél) közkút Tihany hajóállomásnál (12,6 km-nél) és a Kossuth Lajos utcában az Apátság alatti lépcső aljánál (14 km-nél), valamint a célban újfent a Kotyogós Kávéteraszon
🏁 Megközelítés: a túra Tihany, alsó buszmegállótól 240 m-re indul a Kotyogós Kávéterasz Tihanytól, ami előtt ingyenes parkolási lehetőség is adott
📝 Egyéb: indulás előtt kérünk, olvasd el a GeoGo ismertetőt és a túraszabályzatot, valamint a Gyakori kérésekre adott válaszainkat

A túra térképen és számokban

Táv és szintemelkedés: 14.5 km, 424 m
Turistajelzések: az útvonal turistajelzései a következők:
 (S+): a rajttól az Aranyház-gejzírkúpig
 (ZΟ): a gejzírkúp elágazás utáni hurkon
—  (Z+): nyúlfarknyi szakaszon, a ZT elágazásig
(ZT): az Őrtorony kilátó alatti tisztásig
(SΔ): a ZΔ betorkollásig
 (ZΔ): a célig (Balatonfüred vasútállomás)

Szintidő:
túrázóknak 6 óra, terepfutóknak 2 óra 30 perc
Nevezési díj: éremmel 2700 Ft, anélkül 1250 Ft

GPX fájl letöltés itt

Részletes útleírás

Helka Kör 15 km

A Helka Kör a Belső-tó partjáról, a későbbi célként is szolgáló Kotyogós Kávéterasz Tihanytól indul a sárga + jelzésen délnyugat irányába. A focipálya mellet elhaladva hamar Natura 2000 területen találjuk magunkat, ahogy a partközeli útról balra felkanyarodunk a gejzírmezők irányába. Pár száz méter mászás után először a Hármashegyi-kúpot érjük el ahonnan csodás kilátás tárul elénk a tóra és az apátságra egyaránt. Ezután következik a befutóérmet díszítő Aranyház gejzírkúp (itt óvatosan a rovarokkal!), ahol az útelágazásnál balra indulunk tovább, majd alig pár méter után ismét balra, egy kis ösvényen a zöld barlang jelen teszünk egy hurkot, ami elvezet bennünket az Átjáró-kúphoz, a Kalapos-kúphoz, illetve a Borsóköves-kúphoz.

A hurok végeztével a zöld + jelzésbe torkollunk, ám arról rövidesen jobbra letérünk és visszacsatlakozunk a sárga + és zöld T jelzésekbe. A Gejzír-mezőt elérve a zöld T jelzésen teszünk egy félkört és járjuk körbe a mezőt. Itt először a Sajmeggyes-kúp majd a Kis-kúp mellett haladunk el, később pedig a Borzvár és a Félbevágott-kúp felfedezésére nyílik lehetőség. A Tanösvény végül egy jobb kanyarral északnyugat felé veszi az irányt, a Hálóeresztő csúcs felé, majd innen a félsziget nyugati oldalán halad végig. A sárga jelzéssel együtt futó úton több helyütt pazar panoráma tárul a szemünk elé a Balaton elnyúló nyugati medencéjére.

A Tihanyi Levendula Erdei Iskolánál egy aszfaltutat keresztezve továbbra is a sárgán járunk, ami itt már a zöld T-vel egy nyomvonalon halad a Gurbicza-tető irányába. A kaptatós útszakasz legmagasabb pontja a Sobri Jóska-barlang fölé tornyosuló Csúcs-hegy a maga 232 m-es tengerszint feletti magasságával. Innen nem csak a nyugati medencére, de a Bázsai-öbölre is csodás kilátás nyílik. A korábbi sárga sáv és zöld T jelzéseket követve végig a domboldalban haladva érjük el az útelágazást, ahonnan a szemközt elhelyezkedő Őrtorony kilátót (Apáti-hegyi kilátót) vesszük célba.

Miután megcsodáltuk a nádasokban gazdag Külső-tavat, utunk a sárga háromszög, majd a zöld háromszög jelzéseken fordul ismét kelet felé, és halad el a két tó között. A levendulaföldek után balra felkanyarodunk, itt pincés nyaralók között visz az ösvény, immáron a zöld T jelzéssel kiegészülve. Ezt követve a Szélmarta-szikláknál az alsó úton érjük el a Kossuth Lajos utcát, amin átkelve ismét felfelé kapaszkodunk, ezúttal a félsziget keleti oldalán.

A Vársánctól ismét ereszkedés következik több kilátóponttal, egészen a visszakanyarodó út jobb oldalán megbújó egykori szerzetesek keze által épített Barátlakásokig, majd a Ciprián-forrásig. A zöld T mellé a parti úton a zöld sáv is betársul, majd Tihany hajóállomásnál előbbi jelzést a zöld háromszög váltja fel. Az út felkanyarog a Parasztgazda tájházig, majd onnan a Tihanyi Bencés Apátságot veszi célba. Az apátságtól a Kossuth Lajos utcán lefelé indulva váltunk ismét jelzést, visszatérve ezzel a sárga +-ra, amin elindultunk. A hangulatos kis utcák hamar levezetnek a Belső-tó partján álló Kotyogós Kávéterasz Tihanyhoz, ahol a jól megérdemelt teljesítői érmet tudjuk átvenni.